Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's

Frank van Berkum, internist en vasculair geneeskundige, heeft intensief onderzoek gedaan naar het bestrijden van overgewicht. Hij ontwikkelde onlangs zijn eigen dieet, het dr. Frank dieet.

Het dr. Frank dieet is een zogenaamd eiwit dieet, ook wel proteïne dieet genoemd. De naam zegt het eigenlijk al, het dieet bestaat uit een hoge consumptie van eiwitten en een beperking van koolhydraten en vetten.

Dr. Frank stelt dat je van het eten van veel eiwitten en weinig koolhydraten snel gewicht zult verliezen. Eiwitten geven je een vol gevoel waardoor je minder snel naar een vette hap zult grijpen en het dieet lang vol kunt houden. Bovendien zal je verloren gewicht alleen vet zijn, je spiermassa wordt niet aangetast.
Doordat je geen spiermassa verliest bij dit dieet, heb je ook geen last van het jojo-effect.

Wat mag je eten bij het dr. Frank dieet?

Eet veel eiwitten;

  • vlees,
  • witte vis,
  • eieren, kip (zonder vel),
  • kalkoen,
  • kaas,
  • melk
  • en kwark (liefst mager) zitten boordevol eiwitten.

Omdat je hiervan snel verzadigd raakt, lukt het je in veel gevallen niet om er veel van te eten.

Eet weinig vetten en koolhydraten; eet het liefst meervoudig onverzadigde vetzuren, deze vind je o.a. in vloeibare vetten zoals olijfolie. Eet volop groenten als sla, radijsjes, komkommer, paprika en selderij.
Bij het dr Frank dieet wordt het eten van fruit ook afgeraden. In fruit zitten namelijk ook veel koolhydraten. Slechts één stuk fruit in de 2 á 3 dagen is toegestaan. Wanneer je op je streefgewicht bent uitgekomen, mag je geleidelijk meer fruit gaan eten.

Uit onderzoek blijkt dat het eiwit dieet makkelijker is vol te houden dan koolhydraat diëten zoals Atkins en South Beach. De insulinespiegel blijft lager en de bloedsuikerspiegel hoger, hierdoor is het eiwit dieet meer geschikt voor de langere termijn.

Het dieet van dr. Frank is prima geschikt om veel kilo’s te verliezen in een korte tijd. Houd er echter rekening mee, hoe meer gewicht je verliest in een korte periode, hoe moeilijker het is om later op gewicht te blijven. Bovendien geldt bij dit dieet hetzelfde als bij het Atkins, South beach en low carb dieet, het is moeilijk vol te houden! Een boterham, een portie aardappelen of een bord met spaghetti is niet toegestaan.

Het dr. Frank dieet is ook bekend onder de naam ‘één kilo per week dieet’.

Meer lezen over afvallen doe je hier. Al onze fitness en cardio schema's vind je hier!