Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's

De vijf meest gemaakte fouten van beginnende sporters

In januari melden zich vaak weer hordes sporters zich aan bij de sportschool. De intentie is uitstekend: ik ga wat aan mijn conditie doen. Ik wil afvallen en weer trots op mezelf voor de spiegel staan. Ruim 50% zakt echter na een paar maanden alweer de moed in schoenen, gewoonweg omdat ze verkeerd begonnen zijn. Wil jij wel graag goed van start gaan en binnen no time met een grote glimlach op je gezicht voor de spiegel staan? Zorg er dan voor dat je meest gemaakte fouten van beginners en oplossingen kent!

 

1. Geen plan, wat dan?

Start bij een sportschool altijd met een afspraak bij een goede fitnessinstructeur. Vertel hem of haar precies wat je graag wilt realiseren voor jezelf en vooral ook wat je leuk lijkt om te doen qua sporten en wat niet.  Een goede fitnessinstructeur helpt je bij het opstellen van een goed trainingsplan, die op elk gewenst moment bijgesteld kan worden. Daarnaast kunnen er meetmomenten ingepland worden zodat je ook kan zien hoeveel kg je werkelijk afgevallen bent, wat je vetpercentage is, toename spiermassa, etc. Meten = weten = motivatie = resultaat!

2. Te zwaar trainen, de 10% regel.

Een klassieker maar nog steeds een veel gemaakte fout: te veel gewicht gebruiken bij een krachtoefening of bijvoorbeeld zonder loopervaring een half uur op de loopband gaan rennen. Hierdoor lopen veel beginnende sporters blessures op. Hierdoor kunnen ze even niet trainen en voor je het weet haak je daardoor af. Een vuistregel in belastingsopbouw: maak een oefening nooit meer dan 10% zwaarder dan bij de vorige training. Start altijd op een niveau dat goed te doen is. Nog beter is natuurlijk om aan jouw persoonlijke trainer te vragen om een zwaarder trainingsplan op te stellen, zodat je de lat voor jezelf weer iets kan verhogen.

3. Ongeduldig? Volhouden!

Beginners verwachten vaak te snel resultaat. “Als ik een paar weken train zal er al wel een paar kg af zijn”, is een veelgehoorde uitspraak in de gym. Als men dan na 4 weken (of nog eerder) op de weegschaal gaat staan, blijkt er maar 1 kg vanaf te zijn. Als starter ben je nog niet zo fit, je kunt dus ook niet zo hard trainen of veel calorieën in 1 training verbranden. Door te blijven trainen wordt je steeds fitter ook je rustverbranding zal zich langzaam aanpassen zo gaan bijvoorbeeld de kilo’s er pas na een aantal maanden harder af.

4. Doelstelling in zicht, gas terugnemen?

Sommige sporters gaan het rustiger aan doen als ze merken dat ze resultaat boeken. Maar zeker bij beginners is dit een basisfout. Een paar weken niet trainen en je trainingsresultaat is weg. Soms is er een vakantie van een week of 2 en daarna is het opstarten weer moeilijker. Probeer je regelmaat zo goed mogelijk vast te houden. Blijf bij je plan.

5. Kies voor de juiste sportschool!

Niets zo erg als een te drukke sportschool, waar je in de rij moet staan om op een apparaat te kunnen. Of een sportschool zonder begeleiding. Als beginner is dat echt niet handig. Ook werken sportscholen die een benauwend gevoel geven, klein en bedompt, niet mee om effectief te sporten. Kies daarom als starter voor een sportschool met een prettige sfeer, een goed aanbod aan fitnessapparatuur, groepslessen en een goede begeleiding. Je betaalt iets meer, maar krijgt er veel meer voor terug. Zowel in sportplezier als in resultaten voor jezelf!

Marc Kroes, Personal Trainer bij My Healthclub Nijmegen

 

slank en fit pakket