Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's

Functies van water

Water heeft veel positieve functies in het lichaam. Het helpt de voedingsstoffen en zuurstoftoevoer regelen, verwijdert afvalstoffen uit ons lichaam, beschermt de organen en weefsels en houdt ons lichaam op temperatuur.Het menselijk lichaam bestaat bij mannen voor 60% uit water. Voor vrouwen is dit 55%.
Je lichaamsvet bestaat voor 10% uit water. Omdat vrouwen gemiddeld meer vet bezitten dan mannen, hebben zij een lager percentage in hun lichaam. Spiermassa bestaat voor 70% uit water. Botten voor 30% en de hersenen bestaan voor 75% uit water. Bloed is 85% water en de longen, die zorgen voor de opname van zuurstof, bestaan zelfs voor 90% uit water.

Fitness (krachttraining) en water drinken

Gemiddeld verliezen we dagelijks 2 á 3 liter water. Om ons lichaam optimaal te laten functioneren, is het belangrijk om deze voorraden opnieuw aan te vullen. Vooral bij warm weer of voor, tijdens en na intensief sporten (bijv. fitness oefeningen) is het verstandig om meer water te drinken om uitdroging te voorkomen!

Hoeveel water moeten we nu per dag drinken?

Volwassenen worden aangeraden om minstens 2 liter water per dag te drinken. Deze hoeveelheid is voldoende om de dagelijkse vochthuishouding op peil te houden. Als je gewicht wil verliezen, voeg er dan 1 liter aan toe. Hiermee versnel je je metabolisme en bevorder je spiergroei. Iemand die 3 liter water per dag drinkt, kan zo 300 calorieën meer verbranden zonder daar ook maar iets extra’s voor te doen!Drink je niet graag water? Probeer dan eens een stukje citroen of limoen aan het water toe te voegen. Dit is verfrissend en lekker! Probeer anders water met een fruitsmaakje of bruisend bronwater. Limonadedranken als dubbelfris light en spa fruit light kun je ook heel goed met water mengen. Zuiver bronwater is overigens ook een goede keuze. Dit bevat namelijk alle mineralen die je lichaam nodig heeft. Laat je vooruitgang dus niet in de weg staan door te weinig water te drinken.