Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's


Fitness is een vorm van krachttraining waarvan steeds meer mensen de voordelen van in gaan zien. Als je fitness oefeningen doet worden je spieren onderworpen aan een veel grotere weerstand dan normaal. Deze weerstand is afkomstig van fitness toestellen, losse gewichten (dumbbells) of gewoon je eigen lichaamsgewicht. Op een systematische manier kun je het hele lichaam spierversterkend trainen. Fitness oefeningen zijn er verder op gericht de conditie, houding, vorm en functie van de spieren en daarbij je gehele lichaam, te verbeteren

Voordelen van fitness op een rijtje:

Je traint je gehele lichaam

In een goed en compleet fitness schema komen alle afzonderlijke spiergroepen van het lichaam aan bod. Het bovenlichaam waar de schouder-, borst-, rug-, buik-, biceps en triceps (armspieren) zich bevinden en het onderlichaam bestaande uit je bilspieren, hamstringsdijbenen en kuiten worden getraind. Je gehele lichaam profiteert van deze krachttraining, je zult snel meer kracht opbouwen, spiergroei bewerkstelligen en jezelf fitter voelen.

Je spieren, botten en pezen worden sterker

Spierweefsel is één van de weefsels die zich het meest aanpast en sterker en groter wordt als reactie op een zware lichamelijke inspanning als fitness. Wanneer je regelmatig traint, worden je botten en pezen ook steviger. Dit komt onder andere omdat de intermusculaire coördinatie verbetert; de samenwerking tussen de spieren en de vezels in de spieren neemt toe.



Je spieren groeien

Dit heeft meer uitleg nodig: Het menselijk lichaam is voortdurend bezig met ofwel spierweefsel af te breken of juist op te bouwen. Het afbreken van spierweefsel noemt men een ‘katabole toestand’, de opbouw noemt men ook wel een ‘anabole toestand’. Je zou het misschien niet denken, maar een katabole toestand wordt in de eerste plaats veroorzaakt door een zware lichamelijke inspanning als fitness. Spieren groeien dus niet in de sportschool, integendeel, je brengt in feite alleen maar schade toe! Ook tekorten in het voedingspatroon kan een katabole toestand veroorzaken.

Om je spieren goed te ontwikkelen, groter en krachtiger te maken heb je juist een anabole toestand nodig. Deze creëer je in eerste instantie door je spieren regelmatig en (relatief) zwaar te belasten. Dan blijven er nog twee belangrijke punten over; dat is het hormoon testosteron en het consumeren van voldoende voedingsstoffen.

1. Het testosterongehalte in het lichaam is voor het grootste deel genetisch bepaald. Testosteron speelt een grote rol bij de ontwikkeling van spiermassa. Kijk maar naar het verschil bij mannen en vrouwen. Mannen hebben over het algemeen meer testosteron en dus meer spiermassa dan vrouwen. Door regelmatig aan krachttraining te doen kun je het testosterongehalte in je lichaam aanzienlijk verhogen.
2. Als je lichaam voldoende voedingsstoffen tot zijn beschikking heeft kan het de beschadigde spier herstellen en daarna extra spierweefsel aanmaken (je spier wordt groter).
Je raadt het al; met een tekort aan koolhydraten, eiwitten, vitaminen, mineralen etc. belandt je snel in de katabole toestand. Het wordt dan erg moeilijk om van een fitnesstraining te kunnen herstellen en grotere, sterkere spieren te ontwikkelen.
Een toename in spierweefsel noemt men ook wel: Hypertrofie.


Fitness verhoogt je vetverbranding

Als je regelmatig fitness oefeningen doet zal je ververbranding sterk toenemen. Onthoudt dat spieren energie verbruiken, vet niet. Ook tijdens een rustdag of je slaap verbruik je meer energie en zul je meer vet verbranden dan wanneer je niet traint.

Fitness biedt nog veel meer voordelen

  • Je zelfbeeld wordt een stuk beter. Naast dat je er beter uit gaat zien voel je je zowel lichamelijk als geestelijk beter als je regelmatig fitness oefeningen doet.  
  • Je figuur verandert in positieve zin. Dit komt o.a. omdat je spieren zich vormen en ontwikkelen, ook verbrand je meer vet waardoor je je spieren beter en sneller ziet.
  • Je hebt minder stress. Door fitness training wordt het bloed sneller door je aders gepompt met als gevolg een lagere bloeddruk en minder stress. 
  • Je wordt leniger. Als je de fitness oefeningen rustig, onder controle en met de juiste techniek uitvoert zul je merken dat je leniger wordt. 
  • Je hart functioneert beter. Je hebt eerder kunnen lezen dat je spieren sterker worden en beter functioneren als je regelmatig fitness oefeningen doet. Ons hart is ook een spier en zal efficiënter bloed en zuurstof door je lichaam pompen.