Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's


Steeds meer studies brengen onze verhoogde suikerconsumptie in verband met overgewicht, hartproblemen, diabetes, een verhoogd LDL cholesterol, een verminderd immuunsysteem en een versneld verouderingsproces.
Dat suiker meer kapot maakt dan je tanden wordt nu dus steeds meer bekend. Doe er iets aan en houd je vanaf nu aan onze tips!

Tips waar je op moet letten bij het nuttigen suiker(s)

  1. Let niet op de kleur.
    Of je nu bruine suiker, basterdsuiker, goudbruine rietsuiker of poedersuiker consumeert, het heeft allemaal dezelfde suikerverbinding van glucose en fructose en is dus even slecht voor je.
  2. Eet langzame koolhydraten.
    Snelle koolhydraten (suikers) worden snel in je bloed opgenomen en zorgen voor een sterke insulinepiek. Na een intensieve training is het verstandig om wat snelle (druiven)suikers te eten, deze zorgen snel voor energie en een spieropbouwende prikkel.
    Op overige momenten kun je beter voor producten kiezen die langzame koolhydraten bevatten.
    1. Welke producten bevatten snelle koolhydraten en kun je beter niet eten?
      - Wit brood, liga’s, sultana’s
      - Zoet broodbeleg zoals pindakaas, chocopasta, hagelslag, vruchtenhagel, stroop
      - Snoep, cake, gebak, chocolade, toetjes, ijs enz.
      - Frisdrank
      - Alle soorten suiker
      - Witte rijst
      - Te lang gekookte pasta
      - Fruit (druivensuikers, lees tip 3!)
    2. Welke producten bevatten langzame koolhydraten en kun je beter wel eten?
      - Havermout
      - Volkoren brood
      - Pasta
      - Bruine rijst
      - Aardappelen
  3. Druivensuiker is een uitzondering.
    Heb je meer energie nodig? In zo’n geval (denk aan na het sporten) moet je energie weer bijgevuld worden. Het is dan goed om druivensuiker te gebruiken als snelle energiebron. Hierin zit geen fructose welke veel van de negatieve aspecten van suiker voor zijn rekening neemt. Druivensuiker is pure glucose, wordt snel opgenomen en geeft net zoveel energie als ‘normale’ suiker.
  4. Wees voorzichtig met honing
    Een goede eigenschap van honing is dat het voornamelijk glucose en anti-oxidanten bevat. Maar pas op, want ook honing zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel supersnel omhoog schiet met alle gevolgen van dien.
  5. Ga sporten
    Verschillende studies wijzen uit dat wanneer je regelmatig sport of aan fitness doet, je spiercellen het meest gevoelig blijven voor insuline. En dat is erg belangrijk, want voor een optimale gezondheid, gaat het erom je insuline gevoeligheid in stand te houden.
    Hier vind je een overzicht van onze fitness oefeningen. Hier van onze fitness schema's