Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's


Energiebehoefte berekenen (methode 1)

In de onderstaande tabel kun je je totale dagelijkse energiebehoefte berekenen.

Deze snelle methode geeft een grove schatting van je dagelijkse energiebehoefte en houdt rekening met je gewicht, leeftijd en je sportieve activiteiten.
Tabel om je energiebehoefte uit te rekenen
    20-30 jr 31-50 jr +50 jr
Man        
  Gematigd actief 35 kcal 30 kcal 25 kcal
         
  Gemiddeld actief 38 kcal 33 kcal 28 kcal
         
  Zware arbeid 40 kcal 35 kcal 30 kcal
         
Vrouw        
  Gematigd actief 30 kcal 25 kcal 20 kcal
         
  Gemiddeld actief 33 kcal 28 kcal 23 kcal
         
  Zware arbeid 35 kcal 30 kcal 25 kcal

Rekenvoorbeeld energiebehoefte:

Stel je bent een man van 25 jaar, je weegt 80 kilo en je hebt een baan waarin je niet vaak zit. Daarbij sport je 2 keer week, ongeveer 1 uur, met gemiddeld intensiteit. Je moet dus kijken in de kolom: Man, gemiddeld actief, 20 – 30 jaar. Daar staat dat je, per kilo lichaamsgewicht, 38 kcal nodig hebt. Per dag is je energiebehoefte: 38 kcal x 80 kg = 3040 kcal. Het aantal calorieën dat je per dag nodig hebt, hangt dus af van: je geslacht, je leeftijd, je gewicht en je lichamelijke activiteiten.