Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's


Vrijwel iedereen heeft het wel eens gehad. De vicieuze cirkel van afvallen en aankomen. Lees onderstaand artikel en zeg voorgoed vaarwel met het jojo-effect!

In de praktijk is het vaak zo dat er in januari begonnen wordt met een streng dieet en vele bezoekjes aan de sportschool. Er wordt zo fanatiek begonnen met afvallen en het beoefenen van fitness of cardio oefeningen dat na enkele weken de motivatie al is weggezakt. Alle verloren kilo’s worden er geleidelijk in februari, maart en april weer aangegeten.
In de maand mei gaan de temperaturen iets omhoog en breekt de zon wat vaker door. Hét moment dat veel mensen zich realiseren dat de zomer er weer aan komt en er wat kilo’tjes af moeten om in die zwembroek of bikini te passen. Er wordt weer begonnen met een streng dieet, vaak gecombineerd met (veel te zware) rondjes hardlopen. Alle verloren kilo’s zijn weer snel verleden tijd door de verschillende feestjes, vakanties en barbecues die in de zomermaanden plaatsvinden.
Om het nog maar niet te hebben over de feestmaand december die sneller dan je denkt weer aanbreekt! Hoe stop je het jojoën?

Waarom diëten niet werken op lange termijn

Mensen willen snel van hun overgewicht af, wat er in tien jaar geleidelijk aan is bijgekomen, moet er in enkele weken van af. Er worden strenge diëten gevolgd, sapkuren, fruit diëten, of soms een dieet waar je koolhydraten en vetten moet vermijden. Dit zijn allemaal diëten die je maar een paar weken kunt volhouden! Je valt weer terug in je oude eetpatroon en de kilo’s zullen er des te sneller aanvliegen. Dit komt omdat je lichaam door het strenge dieet op de spaarstand staat en wanneer het weer wat voeding binnenkrijgt, het direct als vet zal opslaan. 

Zo, nu weet je in ieder geval dat diëten niet werkt om je uiteindelijke doel te bereiken.
Maar wat moet je dan wel doen om die overtollige kilo’s voergoed kwijt te raken?

  1. Vergeet het dieet om af te vallen!

Kies voor een gezond voedingspatroon. Drie maaltijden met daarnaast twee of drie tussendoortjes zijn makkelijk vol te houden. Probeer om de drie uur te eten, zo houd je je vetverbranding optimaal!
Gemiddeld heeft een vrouw 2000 calorieën nodig en een man 2500. Je energiebehoefte kan je hier berekenen.

  1. Accepteer dat afvallen niet snel zal gaan.

Alleen de eerste weken kan het wat sneller gaan omdat je dan ook veel vocht verliest. Reken gemiddeld op een halve kilo tot 1 kilo per week. Als je meer afvalt, wordt het later moeilijker om op gewicht te blijven.

  1. Streef naar een realistisch doel.

Als je in je tienerjaren 60 kg woog, is het vrijwel onmogelijk om dat nu weer te bereiken wanneer je 90 kg weegt.

  1. Met sporten en bewegen gaat het sneller!

Sporten is gezond en zorgt bovendien voor een snellere vetverbranding. Als je niet sport, probeer dan dagelijks minimaal een half uur te bewegen. Fietsen, zwemmen, traplopen en huishoudelijke klusjes als stofzuigen mogen ook geteld worden als beweging. Beoefen je fitness? Een compleet overzicht van alle fitness oefeningen is hier te vinden! Fitness en cardio schema's vind je hier.

  1. Stel het afvallen niet uit.

Begin niet volgende week, aanstaande maandag of na de vakantie pas met je gezonde voedingspatroon. Begin nu! Het uitstellen levert je niks op. Als je vanaf nu begint met je gezonde ritme heb je al een hele grote voorsprong. Begin je pas over twee weken of na de vakantie? Dan zul je slechts de pondjes verliezen die er net nieuw bij waren gekomen.

  1. Kijk niet alleen naar de weegschaal.

Als het afvallen na een paar weken langzamer gaat, zul je bijna geen motivatie meer halen uit wat de weegschaal aanwijst. Probeer te genieten van het feit dat je al wat kilo’tjes kwijt bent en je beter in je vel zit. Als je veel sport (zeker bij fitness) kan het afvallen ook langzamer gaan omdat je spiermassa opbouwt.

  1. Wat mag ik eten?

Op de Acti-vita staan talloze tips over de juiste voeding. Bedenk dat je best eens wat extra mag eten. Van dat ene wijntje of stukje chocolade wordt niemand dikker. Beperk het alleen tot 1 dag in de week.

slank en fit pakket