Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's


Vermoeidheid tegengaan.

Heb je enig idee waarom je ’s ochtends of ’s middags al zit te knikkebollen? Er zijn zeven verrassende oorzaken die veel energie bij je weg kunnen nemen

Vermoeidheid oorzaak 1: je drinkt te weinig

Als je dorst krijgt en te lang wacht met drinken, is de kans groot dat je energieniveau omlaag duikelt. Vanaf 3% vochtverlies wordt je prestatievermogen aanzienlijk minder. En die 3% is bij veel mensen al snel bereikt vanaf het moment dat ze dorst krijgen.

Oplossing: Probeer altijd een flesje water binnen handbereik te hebben. Drink minimaal 2 tot 3 liter vocht per dag.

Vermoeidheid oorzaak 2: ogen die overwerk doen

Zit je veel achter de pc? Dan is de kans groot dat je ogen sneller vermoeid raken. Zelfs eenvoudig computerwerk vraagt veel van onze ogen. Wanneer je een (kleine) oogafwijking hebt, treden vermoeidheidsklachten nog veel sneller op. Dit komt omdat er onbewust veel spieren worden aangespannen. Dit kan leidden tot overmatige inspanning, bijvoorbeeld van de nek en schouderspieren.

Oplossing: Laat je ogen controleren bij een opticien.

Vermoeidheid oorzaak 3: uitslaap weekenden

De meeste mensen gebruiken het weekend om uit te slapen, of beter gezegd, de schade in te halen. Als je doordeweeks om 6 uur opstaat en in het weekend uitslaapt tot lunchtijd, word je alleen maar suffer. Je negeert hierdoor een groot deel van de dag, je cortisolspiegel daalt eerder dan normaal, wat resulteert in een vermoeid gevoel.

Oplossing: Probeer meer ritme te creëren door meer op dezelfde tijd te gaan slapen. Ga dus doordeweeks niet te laat naar bed, slaap minimaal 8 uur en probeer in het weekend geen gat in de dag te slapen.

Vermoeidheid oorzaak 4: teveel snelle koolhydraten eten

Je kent het vast wel, die middagdip een uurtje na de lunch. Als je maaltijden te veel snelle koolhydraten bevatten, schommelt je bloedsuikerspiegel in hoge mate en slaat de kater op een bepaald moment van de dag keihard toe.

Oplossing: Eet meer vlees, vis, noten, groenten en fruit.

Vermoeidheid oorzaak 5: lawaai

Als je voortdurend aan lawaai wordt blootgesteld, bijvoorbeeld van collega’s of machines op je werk, leidt dit tot stress en vermoeidheid. Zelfs als je je er niet aan stoort, is bewezen dat een omgeving met veel lawaai tot vermoeidheidsklachten kan leidden.

Oplossing: Breng je collega’s tot zwijgen of zorg voor oordoppen.

Vermoeidheid oorzaak 6: je komt te weinig buiten

Zowel vrouwen, als heel wat mannen lijden tot in het voorjaar aan Seasonal Affective Disorder, de zogenaamde voorjaarsmoeheid. Je bent minder geconcentreerd en algeheel lamlendig. Oorzaak is een gebrek aan daglicht, waardoor je biologische dagritme in de war wordt gestuurd. Gelukkig kunnen we dit mankement zelf corrigeren door op de momenten dat het kan, zoveel mogelijk licht op te pikken.

Oplossing: Loop eens wat vaker een rondje buiten, of ga met de fiets naar je werk.

Vermoeidheid oorzaak 7: angst en spanningen

Als je te vaak onder een bepaalde tijdsdruk moet werken, is de kans groot dat je snel vermoeid raakt. Hoe hoger de tijdsdruk, hoe groter de kans dat je allerlei houdingsspieren in je lichaam onnodig aanspant, en hoe groter de kans op vermoeidheid. Bovendien zorgt de spanning ervoor dat je je adem inhoudt, of in elk geval niet optimaal is. Hierdoor ontwikkel je ook nog eens schouder en nekklachten.

Oplossing: Neem actieve time-outs om de 45 – 60 minuten, door bijvoorbeeld buiten een rondje te rennen of een aantal trappen op en af te lopen. Hierna kun je je beter concentreren en na je arbeid zul je minder vermoeid zijn.

Uiteraard zorgt regelmatig sporten er ook voor dat je minder snel vermoeid bent. Wil je onze oefeningen nalezen? Bekijk hier onze fitness oefeningen. Hier lees je alles over cardio en vetverbranding.

slank en fit pakket