Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's


Roken en fitness

Sigaretten, iedereen weet dat het roken van sigaretten slecht is voor de algemene gezondheid. Zeker als je voldoende resultaat wilt boeken met je fitness oefeningen is het verstandiger te stoppen met roken. Sigarettenrook bevat ruim 450 kankerverwekkende stoffen. Deze stoffen doen logischerwijs vele slechte dingen in je lichaam. Elke sigaret zorgt ervoor dat je gemiddeld 28 minuten minder lang leeft!

De negatieve effecten van roken op korte termijn;

  • Slechte lichamelijke conditie, belemmering voor het sporten, traplopen enz.
  • Verhoogde afbraak van vitamines.
  • Vaak hoesten.
  • Slechte adem, stinkende haren en kleding.
  • Nicotineaanslag op je tanden, vingers en in je huis.
  • Anderen mensen die niet roken hebben last van de rook.
  • Het kost veel geld.

De langere termijn effecten van roken;

  • Teer zet zich af op de longen en luchtwegen en verwekt er ontstekingen. Door deze (gedeeltelijke) verstoppingen vermindert de zuurstofopnamecapaciteit van de longen en krijgen je organen, zoals je spieren, minder zuurstof toegediend.
  • Teer is kankerverwekkend, het veroorzaakt longkanker, kanker van lip, tong, slokdarm, strottenhoofd, baarmoederhals- en blaaskanker.
  • De opgenomen koolstofmono oxide neemt in het bloed de plaats in van zuurstof, hierdoor daalt de bevoorrading van zuurstof in je lichaam en je spieren.
  • Nicotine verhoogt de bloeddruk en bevordert de vernauwing van de bloedvaten. Door deze vernauwing kan er nog minder zuurstof door je lichaam worden getransporteerd.
  • Als een ader plotseling helemaal wordt afgesloten door een bloedstolsel, ontstaat een hartinfarct of hartaanval. Als dit in de hersenen gebeurt, spreken we van een herseninfarct of beroerte.
  • Roken heeft negatieve effecten op de voortplanting, bij de man kan de potentie aanzienlijk verminderen.

Roken en spiergroei

Zoals gezegd is het verstandig om te stoppen met roken als je daarbij ook d.m.v. fitness, cardio of krachttraining aan de ontwikkeling van je lichaam werkt. Met roken hou je deze ontwikkeling sterk tegen. Bij de lange termijneffecten is te lezen dat sigarettenrook de bloedcellen samentrekt en het vermogen om zuurstof naar je spieren te transporteren verminderd. En zonder zuurstof, geen spierontwikkeling en spiergroei!