Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's

Ga je sporten, dan is het belangrijk om voldoende te drinken. Hoe langer en intensiever je bezig bent, hoe meer vocht je verliest en hoe meer je moet drinken. Zeker bij het uitvoeren van krachttraining of fitness oefeningen verlies je veel vocht.
Omdat water aan de basis staat van allerlei biologische processen in ons lichaam, zal een tekort aan vocht zorgen voor veel nadelige effecten. Drink je te weinig, dan heb je sneller kans op:

  • Vermoeidheid
  • Slechte weerstand, vaker ziek
  • Hoge bloeddruk
  • Hoofdpijn en rugpijn
  • Infecties aan de urinewegen
  • Stress
  • Opeenhoping van gifstoffen
  • Maag en darmstoornissen

Natuurlijk zijn dit extreme voorbeelden. Echter kan een licht vocht tekort er al voor zorgen dat je sportprestaties sterk achteruit gaan. Daarom is het zo belangrijk om voor, tijdens en na het sporten veel te drinken om zo het vochtverlies te compenseren.


Hoeveel water moet je drinken bij het sporten?

Over het algemeen kan je de volgende richtlijnen aanhouden: Sport je op matige intensiteit, drink dan 250 ml per half uur. Sport je op hoge intensiteit, drink dan 500 ml per half uur. Heb je nog dorst? Drink dan meer!

Sportdranken bij het sporten

Sportdranken zijn onder te verdelen in drie verschillende categoriën:

  1. Hypertone sportdrank, bevatten veel koolhydraten en zorgen ervoor dat het water uit het lichaam ontrokken wordt.
    Voorbeelden: AA high energy, Extran energy, Carbo power
  2. Isotone sportdrank, de concentratie deeltjes in de drank is hetzelfde als in het bloed.
    Voorbeelden: Aquarius, Isostar, Extran dorstlesser, AA isotone
  3. Hypotone sportdrank, bevatten geen koolhydraten.
    Voorbeelden: water, AA sportwater

Wanneer welk type sportdrank?

Het gebruik van hypertone sportdranken vóór en tijdens het sporten wordt afgeraden. Deze drankjes bevatten veel koolhydraten en zijn meer geschikt om na het sporten te gebruiken. Dit komt omdat je maag door deze drankjes te hard aan het werk wordt gezet (en dit is juist niet de bedoeling tijdens het sporten). Hypotone en isotone sportdrankjes zijn wel geschikt om tijdens het sporten te drinken. Ben je klaar met sporten, dan kun je wel een hypertone sportdrank drinken om zo je glycogeen en energievoorraden aan te vullen.