Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's

Wat is de Schijf van vijf?

Je hebt vast wel eens van de schijf van vijf gehoord. De schijf van vijf is een handig hulpmiddel van het voedingscentrum om snel te zien hoe je gezond en gevarieerd kunt eten.
De schijf van vijf bestaat, zoals de naam al zegt, uit vijf vakken. Elk vak bevat een bepaalde categorie gezonde producten om je lichaam gezond te houden.
Het is de bedoeling om elke dag uit alle vakken producten te eten/drinken en dus zo gevarieerd mogelijk te eten. De vakken hebben verschillende groottes. Hiermee wordt aangegeven hoeveel je er ongeveer van zou moeten eten. Eet je elke dag producten uit de vakken van de schijf van schijf, dan is de kans het grootst dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. 

Gezond eten vormt samen met voldoende sport en beweging de basis voor een optimale gezondheid. Dit resulteert weer in een verminderde kans op hart- en vaatziekten, diabetes en verschillende vormen van kanker.

Schijf van vijf, schijf 1:

Deze schijf bestaat uit groenten en fruit.
Groenten en fruit bevatten belangrijke en onmisbare vitaminen en mineralen, zoals vitamine C, vitamine A en kalium.
Door elke dag groenten en fruit te eten verklein je de kans op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Bovendien bevatten de meeste groenten en fruit maar weinig calorieën. Probeer zoveel mogelijk te variëren tussen de verschillende groenten en fruit.
Groenten en fruit uit blik zijn ook prima alternatieven. Pas alleen goed op met toegevoegde suikers.
Percentage schijf 1: 25-30%

Schijf van vijf, schijf 2:

Deze schijf bestaat uit brood, pasta, granen en aardappelen.
Deze producten bevatten belangrijke eiwitten, koolhydraten, vezels, calcium en ijzer. Door producten uit schijf 2 te eten krijg je meer energie en een voldaan gevoel. Dit helpt je weer om makkelijk op gewicht te blijven doordat je minder trek hebt in ongezonde tussendoortjes.
Probeer zoveel mogelijk te variëren tussen aardappelen, bruine broodsoorten, zilvervliesrijst, peulvruchten en volkoren producten. 
Percentage schijf 2: 25-30%

Schijf van vijf, schijf 3:

Deze schijf bestaat uit zuivel, vis, vlees en eieren.
Deze producten bevatten belangrijke eiwitten, vetzuren, calcium, ijzer en B-vitamines. Eiwitten zijn nodig in de (spier)cellen als bouwstof. Zuivelproducten zoals melk en kwark leveren deze eiwitten wat zorgt voor de aanmaak en onderhoud van spierweefsel. Vlees bevat ijzer en helpt bloedarmoede te voorkomen. Aangeraden wordt om 2 keer per week vis te eten.
Probeer ook bij schijf 3 zoveel mogelijk te variëren tussen vlees (rund, varken, gevogelte), vis (haring, zalm, tonijn, verse makreel, paling) en ei. Kijk uit met volle zuivelproducten, deze bevatten veel verzadigde (ongezonde) vetten. Magere kwark, melk of yoghurt zijn de meest gezonde keuzes voor zuivel.
Percentage schijf 3: 15%

Schijf van vijf, schijf 4:

Deze schijf bestaat uit vetten en oliën.
Vetten en oliën worden gebruikt voor het besmeren van een boterham of om bijvoorbeeld vlees te bereiden. Deze stoffen bevatten onmisbare voedingsstoffen als vitamine A, D, E en essentiële (gezonde omega 3 en 6) vetzuren. Deze vetzuren zijn zo belangrijk omdat je lichaam deze zelf niet aan kan maken.
Vetten geven je veel energie, een voldaan gevoel en het verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Kies producten met zo min mogelijk verzadigd (ongezond) vet, bij voorkeur oliën of vloeibare bak en braadproducten. Hoe harder het vet, hoe ongezonder het is. Bij brood kies je voor halvarine of dieet producten, deze bevatten weinig verzadigde vetzuren en juist veel gezonde vetzuren.
Percentage schijf 4: 5-10%

Schijf van vijf, schijf 5:

Deze schijf bevat alle dranken.
Drinkvocht is noodzakelijk om je lichaam op de juiste temperatuur te houden, transport van alle voedingsstoffen te bewerkstelligen en het afvoeren van afvalstoffen in de urine.
Bij de dagelijkse inname van vocht tellen alle dranken mee. Het spreekt voor zich dat water, thee en light vruchtensappen gezondere keuzes zijn dan bijvoorbeeld cola en sinas, deze laatste twee dranken bevatten veel suikers (en daarmee ook veel calorieën). 
Wees ook matig met alcohol. Voor mannen geldt maximaal 2 glazen per dag, voor vrouwen maximaal 1 glas per dag. Zorg voor minimaal 2 liter vocht per dag en voorkom hiermee een ongezond lichaam.
Percentage schijf 5: 20%

Wil je meer lezen over fitness, fitness oefeningen of fitness en cardio schema's? Klik dan op één van de links.