Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's

Top 10 van goede en slechte voeding

Hieronder vind je een handige top 10 van de meest gezonde en ongezonde voeding. Het spreekt voor zich dat je zoveel mogelijk gezonde voeding moet eten of drinken en zo min mogelijk ongezonde voeding. Achter de producten staat waarom het juist gezond of ongezond voor je is. 

Top 10 gezonde voeding:

  1. Water
    Voldoende water drinken is erg belangrijk. Het zorgt o.a. voor transport van alle voedingsstoffen in het lichaam en de afvoer van afvalstoffen. Meer informatie vind je hier.
  2. Bonen, linzen en erwten
    Deze producten bevatten veel complexe (langzame) koolhydraten en vezels.
  3. Eieren
    Eieren bevatten hoogwaardige eiwitten en veel vitamines.
  4. Fruit
    Fruit bevat veel belangrijke vitaminen en mineralen.
  5. Zuivel (melk, kwark, kaas enz.)
    Deze producten bevatten veel hoogwaardige eiwitten.
  6. Groente en rauwkost
    Groenten en rauwkost bevatten weinig calorieën maar wel veel vitamines, mineralen en anti-oxidanten.
  7. Vette vissoorten
    Vette vis zoals haring, makreel en zalm bevatten veel gezonde vetten (omega 3,6 en 9) en eiwitten.
  8. Kip en Kalkoen
    Kip en kalkoen is eiwitrijk en bevat weinig vet.
  9. Tonijn
    De beste vis die je kunt eten. Tonijn is eiwitrijk en vetarm.
  10. Teunisbloemolie
    Bevat belangrijke omega 3, 6 en 9 vetzuren (gezonde vetten).

Top 10 ongezonde voeding:

  1. Gefrituurde producten
    Gefrituurde producten als patat, kroketten en andere snacks bevatten veel verzadigde, ongezonde vetten.
  2. Frisdranken
    Frisdranken bevatten veel suikers. Bij de meeste light varianten zijn veel ongezonde zoetstoffen verwerkt.
  3. Kunstmatig bereide vruchtensappen
    Deze dranken bevatten vaak veel suikers en kunstmatige kleur en smaakstoffen.
  4. Chips en nootjes
    Deze lekkernijen bevatten veel natrium (zout) en verzadigde vetten.
  5. Vette vleesbeleg soorten
    Vet vleesbeleg zoals corned beef, leverworst en pekelvlees bevat veel verzadigd vet, suiker en zout.
  6. Chocolade en mueslirepen
    Deze repen bevatten veel conserveringsmiddelen, suiker en verzadigd vet.
  7. Volvette kazen
    Volvette kazen als roomkaas, brie en boursin bevatten meer dan 50% vet. een groot deel hiervan is verzadigd en ongezond.
  8. Croissants en saucijzenbroodjes
    Producten op basis van bladerdeeg zijn calorierijk en bevatten veel ongezonde verzadigde vetten.
  9. Alcohol
    Alcoholconsumptie heeft veel negatieve gevolgen voor o.a. je gewicht, reactievermogen en sportprestaties.
  10. Sauzen
    Sauzen als cocktailsaus, mayonaise, pindasaus, joppiesaus bevatten veel calorieën en verzadigde vetten.

Lees hier meer over fitness, fitness oefeningen, fitness schema's, afvallen of spiergroei!