Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's

Een gezond voedingspatroon bevat voldoende vitamines A, D, E en K. Deze vitamines krijgen we slechts binnen door het eten van vet. Vet is dus onmisbaar in onze voeding.
Met het eten van voldoende vetten hebben we doorgaans weinig moeite. Het probleem zit hem echter in het eten van te veel ongezonde verzadigde vetten. Vaak krijgen we hier een overschot aan binnen en van onverzadigde vetzuren maar weinig.

Omega vetzuren zijn gezonde onverzadigde vetzuren en hebben een positieve invloed op onze gezondheid en prestaties. Het bevat tevens essentiële vetzuren als linolzuur en linoleenzuur. Deze vetzuren zorgen voor een beter stoelgang en geven je snel een verzadigd gevoel.

In onze voeding kom je een drietal vetzuren tegen:

Verzadige vetzuren

Verzadige vetzuren komen met name voor in snacks, koek, vette kazen, witte sauzen en gefrituurde producten. Omdat deze vetten weinig functie in ons lichaam hebben, spreekt het voor zich dat je hier zo min mogelijk van moet eten.

Enkelvoudig onverzadigde vetzuren (Omega 9)

Enkelvoudig onverzadigde vetzuren komen met name voor in noten, olijven, olijfolie en pinda's. Deze vetzuren hebben diverse functies in het menselijke lichaam.

Meervoudig onverzadigde vetzuren (Omega 3 en 6)

Meervoudig onverzadigde vetzuren komen met name voor in zonnebloemolie, lijnzaadolie, sesamolie, walnoten, tonijn, haring, zalm, sardines en makreel. Deze vetzuren hebben diverse functies in het menselijke lichaam.

Enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren worden onderverdeeld in Omega 3, Omega 6 en Omega 9 vetzuren. Omdat ons lichaam deze vetzuren niet zelf aan kan maken, worden ze ook wel essentiële vetzuren genoemd. We kunnen ze alleen via onze eigen voeding binnenkrijgen.

De belangrijkste positieve eigenschappen van Omega 3, 6 en 9 vetzuren op een rijtje:

  • Goed voor hart en bloedvaten
  • Cholesterol en bloeddruk verlagend
  • Versterken het afweersysteem
  • Bevorderen de vetstofwisseling
  • Versterken botten en versoepelen gewrichten
  • Stimuleren hersenfuncties
  • Stimuleren het gezichtsvermogen
  • Vermindert huidaandoeningen
  • Remt ontstekingsreacties

Suppletie van Omega vetzuren, iets voor jou?

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon bevat voldoende Omega 3,6, en 9 vetzuren. In de praktijk blijkt het echter erg moeilijk om er genoeg van binnen te krijgen. We eten niet elke dag producten waar veel van deze gezonde vetzuren in voor komen.
Bovendien zijn de verhoudingen tussen omega 3 en omega 6 vetzuren vaak niet ideaal. Tegenwoordig eten we veel meer omega 6 vetzuren. De verhouding is belangrijk omdat een overmaat van omega 6, de omzetting van omega 3 remt. Suppletie van Omega vetzuren kan nu zeker uitkomst bieden.