Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's

Het belang van vitamine C

Vitamine C (ascorbinezuur) is één van de belangrijkste vitamines voor het menselijke lichaam. De voordelen, functies en het gebruik als supplement worden om deze reden nog even apart onder de loep genomen.

De functies en voordelen van vitamine C

Vitamine C doet enorm veel goede dingen in ons lichaam.
Zo is vitamine C essentieel voor:

  • een goede weerstand
  • sterke botten
  • gezonde bloedvaten en weefsels

Vitamine C is ook een goede antioxidant. Dit houdt in dat het de schadelijke invloed van de dingen die we tegenkomen in het dagelijkse leven minimaliseert, zoals; roken, luchtvervuiling, stress, intensieve training (bijvoorbeeld fitness) en te weinig rust.
Voor sporters is het om deze reden al helemaal belangrijk, maar vitamine C heeft nog een belangrijke functie. Het is namelijk nauw betrokken bij de vorming van collageen. Bloedvaten, kraakbeen, botten en pezen worden uit collageen gemaakt. Voor gezonde bloedvaten en pezen, sterk kraakbeen en sterke botten is collageen nodig en dus ook vitamine C.

Een tekort aan vitamine C kan leidden tot een verminderde weerstand, gewichtsverlies, slapeloosheid, grote vermoeidheid en versschillende ziektes.
Vitamine C bevindt zich in ruime hoeveelheid in onze dagelijkse voeding. De belangrijkste bronnen zijn fruit, groenten en aardappelen. Probeer hier dus voldoende van te eten.

Wat is de juiste inname hoeveelheid van vitamine C?

Vergeet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 60 mg, dit is een minimum ter voorkoming van allerlei nare ziektes. Zeker bij intensieve krachttraining kun je wel wat extra vitamine C, 500 tot maximaal 2000 mg per dag, in supplementvorm gebruiken.