De biceps wordt meestal beschouwd als de gezichtsbepalende spier. Zoals de naam al zegt bestaat de spier uit twee spierkoppen;

  • De korte kop (caput breve)
  • De lange kop (caput lungum)

De korte kop ontspringt aan het ravenbekuitsteeksel, de lange kop aan de peesplaat van het spaakbeen. De biceps heeft vele functies, door deze spier kunnen we onze onderarm buigen d.m.v. de elleboog. Het draaien van het ellebooggewricht wordt ook mogelijk gemaakt door de biceps. Denk bijvoorbeeld aan het draaien van een dop op een fles.

We weten allemaal dat een spier rust nodig heeft om te groeien. Het is belangrijk om te weten dat de biceps bij een heleboel rug en schouderoefeningen als synergist wordt ingezet. Maar ook in het dagelijkse leven moet de biceps vaak hard werken. Daarom is het extra belangrijk deze spier voldoende rust te geven tussen je trainingen. Afhankelijk van je trainingsintensiteit en niveau, moet je tussen de 48 en 72 uur rusten voor een volledig herstel.

Variatie in de verschillende oefeningen is noodzakelijk om je biceps optimaal te ontwikkelen. Varieer met zowel fitnesstoestellen als met dumbbells. Over het algemeen zorgen dumbbells voor een betere ontwikkeling van de spieren. Dit komt omdat een fitnesstoestel vrijwel altijd in een vaste baan beweegt, bij dumbbells moet je deze baan zelf aanhouden en telkens corrigeren.

Wil je de meeste gemaakte fouten zien bij biceps oefeningen, klik dan hier

Hieronder een overzicht van alle fitness oefeningen biceps