De rug bestaat uit veel afzonderlijke spieren en spiergroepen;

  • Brede rugspier (Latissimus dorsi)
  • Monnikskapspier (Trapezius)
  • Grote ronde spier (Teres major)
  • Grote ruitvormige spier (Rhomboideus major)
  • Kleine ronde spier (Teres minor)
  • Onderdoornspier (Infraspinatus)

De brede rugspier ontspringt ter hoogte van de wervelkolom, loopt aan beide zijden van de romp en zorgt bij een goede ontwikkeling voor de begeerde V-shape. 
De monnikskapspier bestaat uit drie delen, de belangrijkste punten vanwaar de verschillende delen ontspringen, zijn het achterhoofd, werveluitsteeksels en de elfde borstwervel. 
De grote ronde spier ontspringt aan de achterzijde van het schouderblad en loopt tot onder de brede rugspier.
De grote ruitvormige spier ontspringt uit de uitsteeksels van de eerste tot de vijfde borstwervel. De spier hecht aan het schouderblad.
De kleine ronde spier en de onderdoornspier zijn niet waar te nemen. Dit komt omdat ze beide worden bedekt door een peesblad.

Houdt er rekening mee dat je niet bij elke rugoefening alle rugspieren traint. Variatie in de verschillende fitness oefeningen is noodzakelijk om je gehele rug te ontwikkelen. Varieer met zowel fitnesstoestellen als met dumbbells. Over het algemeen zorgen dumbbells voor een betere ontwikkeling van de spieren. Dit komt omdat een fitnesstoestel vrijwel altijd in een vaste baan beweegt, bij dumbbells moet je deze baan zelf aanhouden en telkens corrigeren. 
Zorg voor voldoende rust tussen je trainingen. Afhankelijk van je trainingsintensiteit en niveau, moet je tussen de 48 en 72 uur rusten voor een volledig herstel.

Wil je de meeste gemaakte fouten zien bij rugoefeningen, klik dan hier! 

Hieronder een overzicht van fitness oefeningen voor de rug