De triceps bestaat uit drie koppen; De lange kop (caput longum), de zijwaartse kop (caput laterale) en de middelste kop (caput mediale).

De drie koppen ontspringen, makkelijk gezegd, aan het bovenarmbot. Ze hechten aan het uiteinde weer aan op het ellebooguitsteeksel en het peesblad van de onderarm. 
De triceps zorgt er o.a. voor dat je je arm kan strekken en naar achteren kan bewegen.

De triceps wordt vaak met de biceps vergeleken. Over een groot verschil in de training van beide spiergroepen kun je zeggen dat je bij het trainen van je triceps een strekbeweging maakt en bij de biceps een buigbeweging. Maar er is nog een groot verschil. Het lichaam beschikt over 2 groepen spiervezels;

  • Fast Twitch (matig doorbloed, raken snel verzadigd met melkzuur).
  • Slow Twitch (goed doorbloed, raken veel minder snel verzadigd met melkzuur).

De triceps bestaat voor het overgrote deel aan Fast Twitch spiervezel. Door de matige doorbloeding zijn de triceps meer geschikt voor korte, snelle en intensieve bewegingen. De biceps beschikt daarentegen over meer Slow Twitch spiervezel. Deze vezels zijn beter doorbloed en verbruiken veel zuurstof waardoor je een beweging veel langer vol kan houden.

Variatie in de verschillende fitness oefeningen is noodzakelijk om je triceps optimaal te ontwikkelen. Varieer met zowel fitnesstoestellen als met dumbbells. Over het algemeen zorgen dumbbells voor een betere ontwikkeling van de spieren. Dit komt omdat een fitnesstoestel vrijwel altijd in een vaste baan beweegt, bij dumbbells moet je deze baan zelf aanhouden en telkens corrigeren. 
Zorg voor voldoende rust tussen je trainingen. Afhankelijk van je trainingsintensiteit en niveau, moet je tussen de 48 en 72 uur rusten voor een volledig herstel.

Extra Tip: Veel mensen denken dat de biceps voor het grootste deel verantwoordelijk is voor een zogenaamde ‘grote’ bovenarm. Hierbij wordt de triceps veelal vergeten. Dit terwijl de triceps gemiddeld 40% meer spiermassa bezit dan de biceps. Met andere woorden: de omvang van de bovenarmen wordt in grotere mate bepaald door de triceps dan de biceps. Doe hier je voordeel mee, geef je triceps minstens zoveel aandacht als je biceps!

Wil je de meeste gemaakte fouten zien bij triceps oefeningen, klik dan hier! 

Hieronder een overzicht van de fitness oefeningen voor de triceps