Fitness en cardio oefeningen om je doelen als afvallen of spiergroei te behalen!          Gratis verzending vanaf € 15,-         Gratis fitness & voedingsschema's

Wat is HMB?

HMB (beta-hydroxy-beta-methyl-butyraat) is een afbraakproduct van het aminozuur Leucine. In tegenstelling tot creatine maakt ons lichaam maar zeer kleine hoeveelheden HMB aan.

Bij intensieve krachttraining en uitvoering van fitness oefeningen worden in ons lichaam verschillende enzymen geactiveerd. Deze enzymen zijn verantwoordelijk voor het loslaten van het hormoon cortison. Cortison is op zijn beurt weer verantwoordelijk voor de afbraak van je spiermassa wat wordt ingezet voor energie. Zelfs met een koolhydraatrijke sportdrank tijdens het sporten ga je dit maar voor een klein deel tegen. Het gebruik van HMB als supplement biedt nu zeker uitkomst. HMB schakelt deze reactie namelijk voor een groot deel uit (blokkeert het afbraakhormoon cortison), waardoor je verdere afbraak van je spiermassa kan voorkomen.

De voordelen van HMB op een rijtje:

  • HMB schakelt het afbraakhormoon Cortison uit waardoor je spiermassa niet of nauwelijks wordt ingezet voor energie.
  • HMB verbetert (tijdens intensieve training) het vermogen van het lichaam om spiermassa en spierkracht op te bouwen.
  • HMB verbetert (tijdens intensieve training) het uithoudingsvermogen en het vermogen van het lichaam om vet te verbranden.
  • HMB zorgt voor een sneller spierherstel na een intensieve training (minder spierpijn).

Wat is de juiste inname hoeveelheid van HMB?

Neem maximaal 1 gram HMB per dag. De beste inname momenten zijn ’s ochtends na het opstaan, 1 uur voor de training en voor het slapen gaan.

Handige tips

  • Verminder je spierpijn na je training door een half uur voor je training 1 gram HMB met 1 gram vitamine C in te nemen!
  • HMB is in combinatie met creatine vele malen effectiever voor de opbouw van spiermassa en spierkracht, deze twee stoffen versterken namelijk elkaars werking.
  • Net als creatine is HMB ook geen wondermiddel. Voor die extra pondjes spiermassa zul je er toch echt keihard tegenaan moeten in de sportschool en een goed voedingsschema aan moeten houden met voldoende eiwitten.
  • Lees alles over spiergroei in het spiergroei plan.

slank en fit pakket